Showing posts with label Foodilicious. Show all posts
Showing posts with label Foodilicious. Show all posts

Monday, July 11, 2011

Lazy to Busy Sunday

Memula ingatkan this sunday will be our lazy Sunday.Rupa2nya it turned out to be busy. Hehe. Sunday morning harusla dimulakan dengan bangun pagi lambat selepas Subuh.Hehe.about 10am I mencelikkan mata dan tak mampu nak pejam balik even mlm before tu tido pukul3pagi.Lagipun ada encek somi yang akan bangun kejap lagi dan mencari makanan utk diisi ke perut comelnye. hoho. So I pun bangunla masak nasi goreng kampung for his breakfast. Nasi tu pun seciput je ada lebih dari dinner malam tadi,cukup la utk perut dia buat brekpes.After breakfast he went out to find car accessories shop nak tuka aircond filter yang dah lama tak tukar.Preventive maintenance la kan sebelum ada major breakdown,tak kuasa la kitorang nak tukar compressor baru.mahal ooo..uhuk.
Sementara I kat rumah kemas2 dapur & siap2 utk pickup my nephew,Yue and Andy, his friend from London yang dah mcm family bg family I.Dia akan menghabeskan masa 3minggu di Malaysia nih.Hari ni diorang akan stay umah I sementara tunggu bus esok pagi ke Kelantan.Encek Somi balik dr Kinrara amik I & kitorang gerak ke LRT Sri Petaling to pick up Yue & Andy.
 Straightly after pickup diorang kami ke Mines sebab encek somi ada nak beli barang kat sana. Lepas tu Andy plak treat we all makan Teppanyaki kat foodcourt.Thanks brother! :)
Plate of mine.Beef & Cuttlefish with Beansprouts.Sedap!Habiskan ni je pun dah kenyang.Nasi?Mestila banyak bagi kat encek somi :P.Hehe. After that kami pulang dulu ke rumah since dah almost Asar time tu. Sampai rumah rehat2 solat asar semua,dalam 6pm kami keluar balik ke Putrajaya Sentral utk beli tiket Yue& Andy.Tak sempat pegi mana2 pun sbb dah nak malam & semua pn dah penat.
Balik umah org lain sume rehat but I still have to cook..uhuk..tapi takpe kalo I masak,dapat tengok sume orang makan and kenyang je dah hilang penat I.ye ke?haha.ntah.maybe kot.weehoo..k la nk rehat,ganti energy for my previous busy Sunday.Busy lah konon. haha

Wednesday, July 6, 2011

Projek Sunshades Uitm Sg. Buluh

Title entry berbaur ke'mekanikal'an..tp sebenarnye entry tidak lah semekanikal mana..bajetlah ko mekanikal,project engineer je pon..bluwek..haha.actually just nak ckp lately tumpuan kerja seharian bertumpu kat projek tu la..tak habis2 dengan documents n problem kat site.hari ni blk keje lambat pun sbb projek ni,pegi meeting dengan consultant jam 530 pm.suppose 430,tapi harini jammed semacam,kononnye sbb roadblock merata2 pasal isu BERSIH 2.0 tu la.ntah la,mls nk komen lah isu sensitif mcm ni.huhu.jangankan I dengan Sam (my boss) lambat,even consultant tu pun sampai lambat dari his site sebab jammed teruk.
Tiba2 nak interframe si Sulaiman dalam gambar kat atas ni,hihi.jangan marah ye Man! Dia ni site agent kitorang lah untuk projek ni,ape2hal kalau tak Jabar(my colleague),dia lah yang akan cuba handle masalah kat site.muka keras tuh tak tahan,tgh pikir mcmana nak setel msalah scaffolding agaknye..=P
Ok cukuplah pasal projek ni,lenkali I update lg.hee.Sebab meeting petang td,so I lambatlah sikit smpai rumah and xsempatlah nk masak utk my hubby hari ni.Tp belum sempat I pikir nk beli makanan kt luar utk dia,dia lg dlu mesej dkt i pesan xpayah beli food utk dia sebab dia nak masak mlm ni.wowweee...

 Taddaaaaa...inilah dia ayam goreng kunyit hasil air tangan encek Somi I malam ni..I balik tlg masakkan nasi je utk dia sbb katanya xpndai nk masak nasi dlm periuk biasa.I selalu masak nasi utk dia sorang makan je 1 pot je sekali masak,so tu yang mls nk masak dlm ricecooker,senang letak atas api je cpt je masak.:)

 Ini saja je nak tunjuk close up,so that sapa2 yang lapar jenguk blog I nih dapatlah rasa kenyang skit tgk ayam goreng kunyit yang creamy nih..haha creamy ke?bukan oily?kekeke.cukup lah update ni,till next time,daa~ ;)

Tuesday, May 31, 2011

Memasak Bila Ada Suami

 Masak memasak ni cuma aktiviti yang berlangsung sewaktu wujudnya seorang Encek Suami bersama di rumah saya.Almaklumla kewujudan beliau hanyalah di waktu hujung minggu dan hari cuti sahaja.So layan jela nafsu perot dia yang memang tak mampu berpisah dengan nasi.Hehe. Last weekend dia datang sampai pagi Friday tu amik dia then I pergi keje tinggalkan dia kat rumah. So after work that evening I masakkan dia 2 lauk simple ni je memandang ini aje barang2 yang ada kat rumah.

Ayam goreng konon berempah . Rempah apa sangatla setakat perap dengan bawang2 dan halia je.hehe

Ini pula terung goreng bersambal. Antara favourite Encek Suami dan I sendiri.Tapi cili paste yang I pakai ni beli siap kat kedai and it turns out not really sedaplah my sambal.Brand MAZ.memang I xsuka pkai brand ni dr dulu.sbb terlebih masam n masin.Kalau brand Puteri ok la sikit. 
Dan ini pula Nasi Lemak breakfast kami di pagi Sabtu.Kenyang sampai ke petang.hehe.
 
Terung sambal semalam yang tak habis lagi memandangkan kami berdua je yang nak menghabiskan :D

Sunday, April 3, 2011

situ sana sini makanan

Tekak tak best.semalam dah la tido xlena lepas membuang kumbahan.pukul4-6 terjaga tak lena perut mencerut lapa.bangun minum susu.solat subuh.tidor balik.bangun tido kembali lapa.tapi tekak xselera.cube makan cornflakes+milk,tp haram tekak xselera nak telan.tak kena selera melayu I kot.hihi
 Rasanya lebih separuh mangkuk ni akan terbuang begitu sahaja..sedihnya kesian kat dia..huhu

Ini puding karamel yang I buat beberapa hari lepas.dah habis pun kot.simpan dalam peti ais makan sejuk2,suke suke  ^_^
 Ok ini Ikea Meatball yang dinikmati semasa ke KL 2minggu lepas.I suka makan ni.Ajak encek suami makan juga.dia yang tak berapa suka western food cakap sedap.I likeeee ;)

 Ok ini pula meatball yang Imasak sendiri di rumah..meatball beli ready made je terus goreng. tidak sesedap Ikea Meatball. I cari resepi gravynya di Internet,tapi tak dapat buat yang exactly the same,just jadi gravy mcm mushroom gravy kat Kenny Rogers..layan je la..hehe

Sunday, March 6, 2011

Tat Telur

First time try nak buat tat telur.resepinya I godek2 je lam tenet,jumpe kat sini
Dahlah takpernah tau pun mcm mane nk buat,men rembat men baham je.
Comot sikit la,kene improve lagi next time buat.
Layan jela some of the pics.
first time bake pastry je dlu



ni lepas isi filling sekali
2nd time bake sekali pastry&filling
comot kan,i tau.uhuk

Wednesday, December 15, 2010

Daun Kayu

Semalam pagi2 xtvt nye adalah ini :
Hehe.mengasingkan daun2 kayu yang elok masih muda dan lembut daripada daun2kayu yg sudah tua dan hampir nak jadi keras macam kayu!yang nampak pucuk2 warna coklat2 merah2 tu org pntai timur cakap pucuk miding,tapi org area selain pantai timur panggil ape plak tidakla hamba pasti.huhu.selain pucuk miding tu,ada jugak pucuk kemangin,kaduk,kesum sikit,pastu yang bli kat pasar ada jugak pucuk 'pokok ulat bulu'.ni lagi satu nama yg aku xpasti btol ke tidak.hehe.then hasil carian gugel,jmpa la pic ni,
encik gugel berjaya mencari pic pokok ulat bulu ni!yeay!haha.dlu kalo mase kecik2 suke kutip buah die yg masak2 and dah tua and then main letup2!sbb buah tu da berongga dan secara tidak langsung aku pn dah jadi agen penyebaran biji benih pokok ni.hehe.tapi skrg dah x mcm dlu,dlu pokok ni besepah2 kt dalam kampung,skrg da susah da kot nk jmpe.sbb tu la dah ade org jual kt pasar.if 10years before this,nak je bole kutip kat tepi2 umah.huhu.

Hasil dari xtvt aku di pagi hari tu terciptalah benda ni plak.hehe.bubur lambuk versi terengganu!i like!sbb byk daun2 kayu,bg aku yg mmg penggemar ulam ni ni,mmg xle resist la kalo makanan yg byk2 daun2 ulam ni.hehe.
Warna bubur lambuk ni agak gelap sket disebabkan campuran daun2 kayu yg pelbagai tu dan jugak sbb adanya lada hitam.little bit hot. :) nyumnyum.

Tuesday, December 14, 2010

Hitamnye kueh!

Hitamnye kueh!tspontan kata2 husband aku.
hahaha.sampai ati dia.punyela penuh kasih syg aku wat cupcakes tu,komen paling membina yang dia hadiahkan utk aku.haha.nasibla badan.hehe.da kate coklat cakes,masuk koko,mmg hitam la jadinya.lagipon mmg taste aku kn hitam2..haha :P lainla taste husband aku suke yg putih2 je.buwek.lol.
Inila kueh hitam bak kata husband aku ;

 Yang ni first time kukus,sume isi dalam papercup

 Yang ini plak sume2 yang dah dikukus,yang takde papercup tu aku kukus trus dalam cup plastik,bila da angkat and dah cool down,keluarkan dia dari cup plastik tu jadila dia bulat2 cmtu.hueh.
Kalo ari2 kukus cake cmni and jual kat Mudah laku tak ek?hahahaha

Friday, August 27, 2010

Homemade Lambchop


Hoyeahhh....
First of all,wana thanx bauk and bun for this entry. =D
Bauk,thanx for ur inspiration...introducing me to fine and juicy marinaded lamb in giant.. :P
Bon,thanx for reminding me to capture of wellcooked lamb so dat i can capture and freeze the moment in here..the moment when my dreams came true to breakfasting with lambchop..hoyeahhh again..wkaka..

hehe..actually ni sequel entry b4 ni la..hehe lambchop craving..
xtau la nape,aku sgt2 la suke mkn lamb ni..haih..salu sembang ngan bauk kt opis nk g mkn lamb,tp tau2 jela aku,pemalas nk kua2 ni..so at the end,amik inisiative as bauk suggested,bli lamb ciap marinate dh kt giant..hehe..blk2 keje je aku pn mula la godek2 kt dapor nk masak..
Lamb tu dah beperisa so blk2 just grill ala2 goreng je la dlm pan since aku bukannye ade oven kt umah. ;) easy way! Tp nk tmbh lg flavour aku tmbh lagi readymade "Life" blackpepper sauce dlm marinaded lamb tu,bout half an hour then i cooked.Tuk gravy die,gune same blackpepper sauce,panaskan lam pan yg same aku gune td mixed wif the leftover oil frm the lamb,add some chopped onion and lilbit of chillisauce.Done. Served together with the lamb,i made some coleslaw and some chopped tomato+cucumber and KFC mashedpotato frm the fridge. heh.mix n match. :)
Appetizer?aku masak Campbell mushroomcreamsoup + HL Milk dr giant..hehe..
Then,apelagi,samat bebuke! jum2 makan2..bg sape yg xsuke lamb,msti xle imagine pasaan aku ek,same cm encek amru si suami,die pn still xphm nape la aku suke sgt mkn kambeng..haih ;P

Wednesday, August 25, 2010

Lambchop craving


im drooling~
wish cud have this for my breakfasting today..haih..